Száz szónak legyen felhő a vége!
Szófelhőkről röviden
A vizualizációnak kulcsszerepe van a tanulásban. Szerencsére a digitális technika korában ezer meg egy lehetőségünk adódik minél többféleképpen megjeleníteni az adott tartalmakat. Az oktatásban (de egyébként a reklámszakmában nem kevésbé) rendkívül hatékonyan lehet alkalmazni az úgynevezett szófelhőket, melyek létrehozása első pillantásra talán ördöngősségnek tűnhet, valójában viszont egyszerű, mint a pofon.
A kilencedikes kéttannyelvű csoportommal biológiából épp az élővilág rendszerezéséhez fogunk hozzálátni. Előbb azonban magát a rendszerezés elvét kell megérteniük általánosságban. Olyan feladatot szeretnék adni nekik, amely során be kell magukat sorolniuk minél több kategóriába, persze mindezt angolul, hogy lássák, hogy maga az osztályozás folyamata milyen bonyolult, és összetett, ezen felül pedig szókincset is fejleszthetünk vele. Miután mind előálltak a rájuk vonatkozó kategóriákkal, az lesz a feladatuk. hogy készítsenek egy szófelhőt, ami őket ábrázolja. (Természetesen, előbb megmutatom nekik a működését a programnak)
A honlapot ide kattintva találjátok meg.
Ezen felül rá kellett jönnöm, hogy milyen sokrétűen fel lehet használni a szófelhőket a biológia vagy akár az angol tanításában. Például ha anatómiát akarok tanítani a gyerekeknek, megtehetem, hogy egy embert formázó templát megfelelő részeihez a megfelelő szavakat illeszthetem: csontok és szervek neveit.
Idegen nyelv, esetemben az angol nyelv tanítása esetén pedig remek eszköz arra, hogy egy adott témakörhöz tartozó szavakat összegyűjtsük benne. Ha például a természet témakörében szeretnénk összegyűjteni a releváns szavakat és kifejezéseket, ez is remek feladat összefoglalásnak, de akár feltárásnak is. A gyerekek közt szét lehet osztani az ide tartozó altémákat és ők remekül kidolgozhatják azokat, majd prezentálhatják társaiknak a szófelhő segítségével, mivel ott rendesen össze vannak gyűjtve, és helyesen betűzve találkozhatnak velük, nem csak hallás alapján.