Pin it!
Szinte biztosra merem venni, hogy mindegyikőtök találkozott már virtuális könyvjelzővel, mint például az Educlipper, az Edshelf, az Evernote vagy éppen a Pinterest, csak éppen nem így éltek a gondolataitokban.
A legnépszerűbb virtuális könyvjelző a Pinterest. Erre már csak abból is rá lehet jönni, hogy mára szinte az összes online felületen megtalálni a "Pin it" gombot. Ha mégsem ismerkedtetek meg ezidáig vele, akkor ide kattintva megtekinthettek egy rövid videót, ami az oldal működéséről szól:
Mint leendő tanárnak, igyekeznem kell, hogy minél hatékonyabban tudjam alkalmazni a korszerű technikát. Azon gondolkoztam, hogy egy olyan felület, mint a Pinterest, hogyan alkalmazható az oktatásban, hiszen ésszerű és kézenfekvő lenne a bevonása, mivel lépten-nyomon felbukkan világháló-szerte, s ami talán az egyik legnagyobb előnye: itt nem létezik copyright, a felhasználók linkeket osztanak meg egymással.
Források megosztása a diákokkal
Egy Pinterest tábla remek felületet szolgáltat olyan források megadására, melyek segítségével a diák megszerezeheti a szükséges információkat a házi feladat megírásához egy adott témakörben, legyen ez tudományos cikk, videó vagy alkalmazás. Ez nem csak a szervezettség szempontjából nagyon hasznos, de mankóként is szolgál a diákok számára az Internet világában való eligazodásról. Sajnos sokszor fordul elő az, főként középiskolában, hogy ha a tanár csak annyi instrukciót ad, hogy "nézzetek utána", ami az esetek többségében ahhoz vezet, hogy a gyerek nem megbízható forrást talál vagy elkalandozik a talált tartalmak között, és a sok irreleváns tényező elvonja a figyelmét. Itt minden egy helyen van, jól szelektálva, a diák munkamenetét támogatva.
Csoportmunka
A diákok könnyedén dolgozhatnak együtt egy csoportmunka vagy projekt keretében, mivel egy Pinterest táblán együtt gyűjthetnek és pinelhetnek ötleteket és forrásokat. Ilyen egyénileg keresheti meg mindenki a saját tetszésének megfelelő anyagokat, de a végeredmény egy ötlet-kollázs lesz. Tanárként könnyedén megtekinthetjük ezeket a táblákat, követhetjük és kommentálhatjuk őket, amely egyszerű és gyors visszajelzést jelent. Például ha a globális klímaváltozásról szereténk tájékozódni jobban, tanárként szétoszthatjuk a jelenség aszpektusait, s így mozaik módszerrel dolgozhatjuk fel a témát, mivel minden gyerek a saját keresési eredményeit osztja meg a többiekkel, így létrehozva egy jó kis Pinterest táblát. Ezután projektor segítségével bemutathatják, hogy mire jutottak, milyen forrásokat találtak, ezzel is alkalmazva a konnektivista tanulási technikát.
Értekezés
Amennyiben olyan témát érintük, ahol fontos, hogy a diák lehetőséget kapjon véleménye kinyilvánítására, (ragaszkodnék a fent említett Globális Klímaváltozás projekthez) a Pinteresten megteheti. Minden pin alá lehet kommentelni, s ilyen módon mindenki lehetőséget kap arra, hogy belefollyon a diskurzusba. A tanár az aki a kérdést felteszi/ problémát felveti, a diákok pedig ötletekkel, és saját véleménnyel állnak elő, így még a leglámpalázasabb tanulók is lehetőséget kapnak, hogy részesei legyenek a folyamatnak. A tanár ilyen módon irányíthatja a diskurzust, és reagálhat az egyéni kérdésekre is.
Variációk egy témára
Egy adott téma feldolgozásánál, az is nagyon kapóra jön, ha minden csoport/ egyén választhat/ kap egy adott megközelítési módszert, így a mozaik módszer már osztály szinten is alkalmazható. Például idegen nyelvek esetében, mikor egy országot szeretnénk bemutatni közösen, azt meg lehet úgy is scinálni, hogy szemléletes legyen és mindenki számára informatív és élvezetes: minden csapat más szemszögből nézi meg az országot. Az egyik az ünnepeket, a másik a politikai berendezkedést, harmadik az interkulturális kapcsolatait más népekkel, negyedik a konyháját. Ilyen mdon egy csomó anyag gyűjthető össze, amelyet remekül lehet prezentálni akár a felületen, akár csak magával a kinyert infoval dolgozva.